3 april 2012

Bier drinken met de tennisleraar


Op een kruk achterin de kantine zit Oben Nkongho. Zijn linkerarm ontspannen leunend op de bar, in zijn rechterhand een Isenbeck 0.65liter. Z’n omvangrijke buik veert op, zodra hij mij de hand schudt. Maak kennis met mijn tennisleraar.

Het is 12uur ‘s middags, dus hoog tijd voor een lunch. Hij heeft al besteld en even later brengt de serveerster kip met friet en pepersaus. We bespreken wat ik wil met tennis. Hij legt een enorme gedrevenheid aan de dag. Hij geeft les op de universiteit, maar organiseert ook allerlei clinics om mensen voor tennis te interesseren. Daarnaast is hij actief als regio coördinator van de tennisbond.

Sport en bier zijn in Kameroen net zo nauw verweven als in Nederland. Laatst ging ik ’s ochtends voetballen. Tijdens een korte pauze vroeg iemand me waarom ik geen biertje nam. De favoriete tijdsbesteding van de Kameroenese man is bier drinken, soya eten (vleesspiesjes van de barbecue) en sport kijken. Liefst Engels voetbal.

Kameroen is nummer 1 wat betreft de bierconsumptie in Afrika. Alleen Duitsland, België en Nederland schijnen wereldwijd hoger te scoren. In de officiële statistieken althans. Want als ik hier om me heen kijk, denk ik dat Kameroen topscorer is. Al is het alleen maar omdat het bier hier in flessen van 0,65 liter gaat.

M’n tennisleraar geeft me inmiddels een rondleiding op de universiteit van Buea. Hij rijdt me rond over de campus in zijn Mitsubishi met fancy antenne. Als blanke word ik aan alle collega’s voorgesteld. Op de universiteitsbanen spelen we een potje tennis in de hete zon. 

Na drie kwartier slaan, geven we er de brui aan. Conditie is wat er bij ons allebei aan schort. Hevig zwetend begeven we ons naar het universiteitsrestaurant. Voor een cola dit keer. Dat dan weer wel.

2 opmerkingen: