29 december 2007

kerstbericht(je)

Hoi allemaal,

Hopelijk hebben jullie allemaal fijne kerstdagen gehad! Ik heb kerst gevierd in Gembogl, een van de meest bergachtige provincies van PNG. Traditioneel gegeten en geslapen in een 'haus kol' en 'haus kuk'. Ook proberen te wandelen. Maar het is regenseizoen, dus erg prettig wandelen was het niet.

Op eerste kerstdag de katholieke kerkdienst bijgewoond. De meeste mensen hier zijn katholiek. Ik vermoed dat de katholieken vanaf de jaren dertig het meest fanatiek zieltjes hebben gewonnen in de highlands.
Tijdens de kerkdienst leek ik meer aandacht te krijgen dan de priester en het beeld van Maria samen… Zeker toen de voorganger mij uitvoerig ging bedanken voor mijn komst en iedereen op 1, 2, 3 in de handen liet klappen voor mij. En dat aan het begin en het eind van de dienst, beide keren vijf maal. Tsja, ik ben en blijf als ‘waitman’ een opvallende verschijning.

Ik houd het berichtje kort. Ik ben in Goroko nu. Hier kan ik wel op het internet en geld pinnen. Net zelfs thaise curry saus opgespoord, die niet over datum was, yeah! In Kundiawa heb ik nergens internet, ook niet op m’n werk. Het gehele provinciale ambtelijke apparaat heeft geen internet en geen telefoonverbinding naar buiten. Alleen de hoogste baas kan naar een locatie buiten het kantoor bellen. Hoezo, een communicerende overheid?

Ik probeer thuis internet te regelen, maar mijn vaste telefoonlijn is kapot. En ik probeer al ruim een maand iemand van de telefoonmaatschappij te laten komen. Zonder resultaat…

Verder m’n draai behoorlijk gevonden. Veel aardige mensen ontmoet, al heel redelijk aan het integreren dus in Simbu. In de buurt kent iedereen mijn naam al. Over alle leuke en bijzondere avonturen en opvallendheden schrijf ik binnenkort meer op m’n weblog! Geef me nog een maand om internet te regelen ;) Ik ben op m’n computertje wel de verhalen aan het bijhouden. Dus hopelijk kan ik jullie gauw meer vertellen.

Heel erg bedankt voor jullie lieve mails, electronische kaartjes en berichtjes. Ik kan jullie steun goed gebruiken. Ik mis jullie veel. Sorry, ik kan nu even niet persoonlijk reageren. Zodra ik thuis internetverbinding heb, ga ik dat inhalen :-)

Heel veel plezier met oud en nieuw en een heel gelukkig 2008 alvast gewenst!

Lieve groeten, Koen

3 opmerkingen:

  1. Yo Koene,

    lees voor de eerste keer je belevenissen. Duurde een tijdje voor je 't land in mocht. Kon toch niet aan mijn aanbeveling liggen? Of waren ze bang dat je het land terug ging veroveren (inclusief het deel dat we nooit gehad hebben)?

    Sluit me wel bij Ubbe (U.E.B.) aan: weinig buffelen nog. Zet 'm op jongen, en geniet.

    De Bot

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Koen,

    Blij weer een verhaal van je te lezen, begon me al bijna zorgen te maken. Maar natuurlijk, gewoon even geen internet, hebben wij ook wel eens hier (een paar minuten). In ieder geval lijkt het luxe leventje nu voorbij, elke dag bikkelen op het provinciehuis. Maar ja wat doe je nu zo'n hele dag zonder telefoon en/of internet op je werk? Kunnen we ons bijna niet voorstellen hier. Maar misschien gaan jullie wel gewoon naar de burger toe. Zo hoort het natuurlijk ook.

    groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Koen!
    Hoe is het ermee?lees dat je aardig begint te wennen daar, gelukkig! je begint al een aardig bekende papuanieuwguinees te worden daar!wel leuk om een keer kerst op deze manier te vieren!
    heel veel succes en veel plezier!
    xx Corien

    BeantwoordenVerwijderen