19 februari 2008

Ansichtkaarten van Rampi


Soms denk ik wel eens dat alle ansichtkaarten nep zijn. Het werk van handige fotobewerkers. Net als alle paradijselijke foto’s in vakantiefolders. Na het weekendje in Rampi weet ik dat niet meer zo zeker.


In de verte dobbert een kano. De dorpsbewoners vissen met traditionele pijl en boog. De oceaan is diepblauw, het water helder. Het koraal biedt een schuilplaats aan talrijke vissen, kreeften en zeesterren. De bomen reiken vanaf de kust de zee in. Hun takken bieden als natuurlijke duikplanken veel spektakel. De duizenden eilandjes voor de kust markeren de overgang tussen de ondiepe baai en een diepe trog.


Vrijdag zijn we met de nieuwe volunteers als onderdeel van de introductietraining naar het dorp aan de noordkust gereden. We verblijven bij Herman en zijn familie. De mensen zijn ontzettend aardig. Het leven rustig en vreedzaam. In tegenstelling tot de highlands zijn aan de kust geen stammenoorlogen. De mensen zijn laidback.


Zaterdagmorgen maken we een wandeling door de tuinen van Rampi. Het dorp bezit een grote hoeveelheid grond. Elke familie bezit naast een (mini)plantage ook een grote groentetuin. Het geld wordt verdiend met kokosnoten, cacao en buai. Handelaren uit de highlands kopen de producten op.


Ik vraag me wel een beetje af waarom we hier als westerlingen ontwikkeling komen brengen. De leefstijl van Papua’s is duizenden jaren oud. Er is voldoende eten, rust en geen westerse problemen. Misschien is er alleen hulp gewenst in de gezondheidszorg. Zo heeft Benol, een jongetje van een jaar of zeven, een ontstoken teen. De teen is drie keer zo dik als normaal. Hayley, een Engelse fysiotherapeute maakt de teen schoon, voor zover mogelijk. Een geïmproviseerde schoen van een plastic zak moet de teen de komende periode schoonhouden. Volgens Hayley is de wond is al zo verwaarloosd, dat de kans groot is dat de teen er vroeg of laat af valt. Het jongetje laat geen traan en hinkt vrolijk weg.


Als afscheidsmaaltijd eten we zondag vers gevangen kreeft en gefrituurde witvis. Wat een feestmaaltijd! Verlegen schuiven Herman’s vrouw Eli en dochter Julie aan, misschien niet gewend om met ‘waitman’ te eten. Na afloop van het eten is het tijd voor een wederzijds dankwoord. PNG heeft een enorme toespraken cultuur. Iedereen komt uitgebreid aan de beurt. Omdat ik van de volunteers als enige een beetje Tok Pisin spreek, mag ik de familie toespreken.



Vanuit het raam van de bus zie ik het dorpje verdwijnen. We stappen weer uit het leven van deze gastvrije, lieve en energieke mensen. Wat een fantastisch weekend!

3 opmerkingen:

  1. Hé Koen,
    Nou ik heb een heleboel positieve reacties gekregen op mijn Tanzania-verhalen, maar ik moet je eerlijk bekennen dat jouw schrijfstijl ook enorm boeit. Bedankt voor je berichtje op mijn weblog en ja ik heb inmiddels mijn leventje weer opgepakt in Nederland. Ik kan wel zien en voelen dat je op een zeer bijzondere plek op deze planeet beland bent. Een overgetelijke ervaring! Ik hoop dat je placement nog in positief opzicht wijzigt. Ik ga je volgen! Groeten, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Koen, zoals je misschien nog hebt gelezen in mijn laatste bericht heb ik na lang wikke en wegen besloten naar huis te gaan. Heb nog 4 weken voor de boeg en dan sta ik weer met beide benen op de NL bodem. Erg gek vooruitzicht, maar geeft me een sterk gevoel. Ga je zeker vanuit NL volgen, dat is iig stukke makkelijker.Greetz Floortje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Koen,
    Ik heb zojuist jouw belevenissen van de maand januari tot nu met belangstelling gelezen.
    En natuurlijk de mooie foto's van PNG. Doet me denken aan de Molukken.
    Zo te zien ben je al aardig geacclimatiseerd en ingeburgerd in PNG, waar zo te lezen het tempo
    beduidend lager ligt dan we hier gewend zijn. Maar de mensen zijn er - ondanks dat ze niet veel hebben -
    gelukkig. Alleen de gezondheidszorg laat wel eens te wensen over. En dan is westerse inbreng noodzaak (bijv. dat jongetje
    met de ontstoken teen). Hier gaat alles zijn gangetje: Daventria houdt op 2 maart de clubkampioenschappen cross!!
    groeten van Izak.

    BeantwoordenVerwijderen